فواید طولانی مدت ورزش در سنین پایین

 محققان دانشگاه اوکلند دریافتند که استخوان حافظه‌ای از اثرات ورزش را پس از توقف ورزش برای مدت طولانی در خود حفظ می‌کند و این حافظه‌ی استخوانی همچنان در ادامه ی زندگی روش متابولیسم یک رژیم غذایی پرچرب را تغییر می‌دهد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Frontiers in Physiology منتشر گردید.

 محققان سلامت استخوان‌ها، متابولیسم موش‌های صحرایی که با رژیم‌های مختلف و وضعیت‌های متفاوت ورزشی  پرورش یافته بودند را با تمرکز بر مولکولهای پیام رسانی که فعالیت ژنها را در مغز استخوان  کنترل می‌کنند، با یکدیگر مقایسه کردند. موشهای صحرایی با یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، در محل نگهداری یک گروه از موشها چرخ گردون قرار داده شد، ولی برای گروه دیگر این چرخ در نظر گرفته نشد و گروه دیگری از موشها با تغذیه‌ی نرمال و بدون چرخ ورزشی پرورش یافتند.

محققان دریافتند: فعالیت بدنی بیشتر در اوایل زندگی، موجب کاهش بیان ژنهای مرتبط با التهاب در این موشهای صحرایی می‌شود.

رژیم‌های غذایی پرچرب در اوایل زندگی موجب روشن شدن یا افزایش فعالیت سایر ژنهایی می‌گردد که موجب بروز التهاب می‌شوند. التهاب یک پاسخ طبیعی محافظتی بدن در برابر عفونت حاد یا جراحت است اما التهاب ضعیف مزمن (طولانی مدت) با رژیم غذایی پرچرب ارتباط دارد و می‌تواند به سلولها و بافتها آسیب وارد کند و خطر چاقی، بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماریها را افزایش دهد.

ورزش همچنین سبب تغییر روش متابولیسم انرژی حاصل از مواد غذایی توسط استخوان‌ها می‌شود.

 دکتر Justin O'Sullivan متخصص ژنتیک مولکولی در موسسه‌ی Liggins در دانشگاه اوکلند گفت: موضوع قابل توجه این بود که این تغییرات متابولیسمی مدتها پس از توقف ورزش تا میانسالی در این حیوانات ادامه داشت. این موضوع نشان می دهد که مغز استخوان حافظه‌ای از اثرات ورزش را در خود حفظ می کند، این نتایج اولین تظاهرات از اثرات دراز مدت ورزش مدتها پس از بلوغ است، موشهایی که در ابتدای زندگی به ورزش پرداخته و سپس ورزش کردن آنها متوقف شده بود اگر چه به دلیل ادامه‌ی رژیم غذایی پرچرب دچار افزایش وزن شدند، اما پروفایل سلامت آنها از آنچه بر اثر مصرف رژیم‌های غذایی پرچرب انتظار می‌رفت، سالم تر بود.

دکتر O'Sullivan می‌گوید: این موضوع می‌تواند به دانشمندان کمک کند که علت عدم ابتلا برخی از افراد چاق به دیابت را دریابند، همچنین این نتایج بر مزایای سلامت ورزش برای کودکان تاکید دارد.

پرفسور Vickers یکی از متخصصان چاقی که در این تحقیق شرکت داشت، می‌گوید: با افزایش میزان اضافه وزن و چاقی در کودکان بسیار مهم است که تأثیرات این شرایط را بر سلامت استخوان‌ها بررسی کنیم، چاقی توسط چندین ژن کنترل می‌شود، این تحقیقات نشان دهنده‌ی کاربرد مدلهای حیوانی کوچک در تعاملات ژن و محیط در سلامت و بیماری است.

پرفسور Firth یکی دیگر از محققان این گروه که به مطالعه‌ی تکامل و رشد استخوان پرداخته است توضیح می‌دهد که دوران کودکی و نوجوانی، دوره‌هایی از رشد سریع استخوانها هستند، چنانچه فرد در اوایل زندگی به توده‌ی استخوانی مطلوب دست یابد، به احتمال زیاد از شکستگی استخوانها یا سایر مشکلات مرتبط با استخوان در بزرگسالی کمتر رنج خواهد برد. تحمل وزن بر اثر ورزش و وزن بدنی بالاتر برای استخوانهای در حال رشد مفید می باشد اما این تحقیق و سایر شواهد موجود نشان می‌دهد چنانچه وزن بالا به دلیل وجود توده‌ی چربی بدنی بیشتر باشد، رشد استخوان می‌تواند از حد طبیعی کمتر شود.

متابولیسم استخوان به شدت بر متابولیسم انرژی در بدن تأثیر می‌گذارد و متابولیسم (آنچه بدن شما با انرژی حاصل از مواد غذایی انجام می‌دهد) علت اصلی چاقی برخی از کودکان و بزرگسالان است.

محققان امیدوارند در ادامه‌ی آزمایشات خود به بررسی تأثیر تمرینات ورزشی در اوایل زندگی در سالخوردگی بپردازند، همچنین آنها قصد دارند تأثیر تغییرات ورزشی(زمان شروع، مقدار آن و مدت آن) را بر تغییر سایر ژنهایی که بر سایر جنبه‌های متابولیسم چربیها تأثیرات مفیدی دارند، بررسی کنند.

 منبع و سایت خبر:

Frontiers in Physiology, 2017; 8 DOI: 10.3389/fphys.2017.00476

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170731114710.htm